דף הבית » זכויות הילד במשפחה » זכויות תלמידי חינוך מיוחד

זכויות תלמידי חינוך מיוחד

כל ילד שיש לו לקות לימודית, מוטורית, פיזית, נפשית, שכלית, לשונית, קוגניטיבית או כזו הקשורה לרצף האוטיסטי נחשב לילד שיש לו צרכים מיוחדים וזכאי לחינוך מיוחד. ההכרה בילד כבעל צרכים מיוחדים מקנה לו זכויות שונות, ביניהן במערכת החינוך.

לפניכם, כל זכויות תלמידי חינוך מיוחד והדרכים בהן תוכלו לממשן.

זכויות תלמידי חינוך מיוחד וחוק חינוך חינם

ילד, מגיל שלוש ועד לגיל עשרים ואחת, אשר עבר את וועדת ההשמה של משרד החינוך ונמצאה אצלו לקות שנדרש לה טיפול מיוחד, נחשב על ידי המערכת כילד בעל צרכים מיוחדים. הכוונה היא ללקויות שמנועות מהילד לתפקד באופן נורמטיבי מאספקטים מגוונים, למשל פיזיים, שכליים, נפשיים, לשוניים, מוטוריים ואחרים.

חינוך מיוחד הוא חינוך אשר מותאם באופן ספציפי לצורכי הילד. באופן זה, נוצרת התאמה בין הצרכים המיוחדים של הילד, לבין המענה הפתרונות החינוכיים והלימודיים אשר מוצעים לו. ילדים בעלי צרכים מיוחדים יכולים להיקלט למסגרת לימודית במוסדות לחינוך מיוחד או לקבל התאמות לאופי ותנאי החינוך שהם זקוקים להם, במסגרת החינוך הרגיל.

ילדים שנמצאו בעלי צרכים מיוחדים על ידי ועדת ההשמה של משרד החינוך, זכאים לקבל חינוך מיוחד בהתאמה לצרכיו בחינם, החל מגיל שלוש ועד לגיל עשרים ואחת.

באחריותו של משרד החינוך לספק לילד פתרונות לחינוך מיוחד, בסמוך, ככל שניתן, למקום מגוריו. אם לא נמצאה מסגרת לימודית כזו, באפשרות משרד החינוך להעביר את הילד למוסד חינוכי אחר. במידה ומוסד זה מצוי במרוחק מבית התלמיד, הוא זכאי לקבלת החזרי נסיעות ושירותים נלווים להם הוא נזקק עקב המרחק מביתו.

מעוניינים לשלב את ילדכם במסגרת לימודים רגילה ולהעבירו מהמוסד לחינוך מיוחד בו הוא לומד? נתקלתם בהתנגדות או הערימו עליכם קשיים? פורטל בשבילך מעמיד לרשותכם את כל המידע ואת מיטב המומחים שישמחו לסייע בכל דרך מתוך הבנתם, נסיונם והיכרותם עם החוק.

חוק חינוך מיוחד 1988

מערכת החינוך בישראל מספקת מענה לתלמידים שיש להם צרכים מיוחדים וגם מעגנת את זכויותיהם בחוק. חוק חינך מיוחד 1988 קובע את הבסיס לשילוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים במסגרת החינוך הרגיל. חוק החינוך המיוחד מדבר על מתן עדיפות לשילוב ילדים עם צרכים מיוחדים במסגרת רגילה, מאחר והזכות ללמוד במסגרת נורמטיבית היא חלק מזכותו של אדם שיש לו מוגבלות, לחיות בקהילה ולהשתתף בפעילות המתקיימת בה, באופן פעיל ובאופן שוויוני.

מטרות חוק החינוך המיוחד הן שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים בחברה הרגילה, על כל היבטיה, הבטחת תמיכה חינוכית טיפולית לתלמידים אשר זכאים להכלל בתוכנית השילוב, לשפר את כישורי הלמידה של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים, לסייע בקליטתם החברתית לחנך את כלל התלמידים לקבלת השונה ועוד.

זכויות תלמידי חינוך מיוחד במהלך הלימודים

מוסדות החינוך המיוחד מעבירים לימודים במהלך שנת הלימודים כמו בכל מוסד חינוכי אחר, אלא אם הוחלט אחרת לגבי מוסד לימודי ספציפי. על צוות ההוראה להתמחות בחינוך המיוחד.

ללימודים מתווספים שירותים טיפוליים, ביניהם ריפוי בעיסוק, ריפוי בדיבור, ריפוי באמנות, פיזיותרפיה, שירותי פסיכולוגיה ופסיכיאטריה ועוד. על הצוות הטיפולי להיות בעלי תעודת הסמכה במקצועות בהם הם עוסקים.

כל תלמיד בחינוך המיוחד מקבל תוכנית לימודים מותאמת אישית שנקבעה לו על ידי המוסד המחנך. את התוכנית קובעים בשיתוף ההורים, עם התייחסות למוגבלויות, לצרכים המיוחדים וכל לקות אחרת של הילד.

בתום כל שנת לימודים מקבלים ההורים הערכה בכתב על התקדמות הילד בתוכנית שנקבעה עבורו בתחילת השנה, הישגים, חוזקות וחולשות.

שילוב תלמידי החינוך המיוחד בחינוך רגיל

תלמיד שיש לו צרכים מיוחדים ואשר עבר את ועדת השילוב של משרד החינוך, רשאי לעבור וללמוד במוסד לימודים רגיל באישור הוריו. ההרים רשאים להחזירו בכל שלב למוסד הלימודי הקודם בו למד לפני שילובו במערכת החינוך הרגיל.

זכויות תלמידי חינוך מיוחד הלומדים במתכונת שילוב במוסד חינוכי רגיל הן:

  • תגבור הוראה
  • טיפולים נוספים ייעודיים
  • הערכת מצב להורים במהלך הלימודים

האם אתם הורים לילד עם צרכים מיוחדים ומעוניינים בכל זאת לשלבו במוסד חינוכי רגיל? נתקלתם בקשיים? בהתנגדות?יש מה לעשות. פורטל בשבילך מציג בפניכם את כל המידע, הזכויות והחוקים של תלמידי חינוך מיוחד, כולל סיוע מקצועי של מומחים מתחום החינוך המיוחד ומערכת החינוך בכלל.

מלאו את פרטיכם בטופס המקוון שבאתר ותוכלו ליהנות מקיצור הליכים, ממכלול של עצות והנחיות הנוגעות לזכויות ילדיכם.

נגישות